Які інноваційні проєкти прагнуть запровадити музеї Королівського шляху Європи в Україні?

Часто проєкти , спрямовані на вирішення конкретних соціокультурних і мистецьких проблем, відхиляються донорами, бо – не містять інновацій. Тому  що їх автори не завжди вирізняють технологічні та психологічні інновації.  Які ж проєкти є інноваційними і бажаними? 

У цих питаннях, поряд з секретами підготовки й управляння ефективними і ефектними проєктами, розбиралися  14-16 грудня 2022 року  20 представників музейних і їх партнерських громадських організацій по шляху Via Regia Україна із Львівської, Рівненської, Волинської та Житомирської областей  під час навчання проєктному менеджменту у сфері культури, організованому у рамках проєкту Фундації імені князів-благодійників Острозьких «Культура. Туризм. Майбутнє», спільно з ГО «Асоціація культурно-мистецьких центрів «Віа Регія Україна», завдяки грантовій підтримці Goethe-Institut та Федеральному міністерству закордонних справ Німеччини у Дубенському замку.

В ході навчань учасники обговорювали можливості партнерства не лише з громадськими та благодійними організаціями, що можуть допомогти у розвитку культури, мистецтва і туризму. Але й з бізнесом. Зокрема: ресторанами та кав’ярнями, готелями та підприємствами індустрії розваг, а також туристичними компаніями. Оскільки, завдяки такій співпраці, стає можливим залучати нові групи цільових аудиторій та забезпечити повторне і довготривале перебування туристів і шанувальників старовини, культурних продуктів та мистецтва у громадах, де діють музеї й інші захоплюючі видовища.

Таке партнерство має перейти з окремих проєктів до сталих дій, які забезпечать організаційну, полісі та фінансову життєздатність музейних установ і кожного з партнерів. 

Так, на приклад, музей м. Броди, готує проєкт перетворення музею в осередок громадської активності, в якому буде створено робочий простір для проведення спільно з громадськими та благодійними організаціями культурно-освітніх подій: тренінгів, семінарів, дискусійних клубів, мистецьких виступів та виставок. На думку музейників діти, молодь, пенсіонери, підприємці, які проводитимуть і братимуть участь у просвітницьких заходах зможуть надати і втілити своїми руками чимало пропозицій для вдосконалення роботи музею та залучення туристів у місто. 

Представники Львівського історичного музею в якості інновації задумали створити нову експозицію віртуальної мандрівки підземеллями Львова у яких здавна тече та приховує безліч таємниць і скарбів річка Полтва, чим цікавиться безліч дігерів (мандрівників підземеллями) з України та Європи. Захоплюючі враження, входячи у підземний хід музею, в якому з’являться голограми й інші світло-шумові ефекти, отримають не лише гості, але й мешканці міста, які нерідко самі не знають про цілу мережу підземних тунелів і таємних кімнат, що ховали не лише скарби, але й рятували життя людей під час численних окупацій міста Львова. 

Музей  ремесел з міста Житомир, запровадить низку майстер-класів для учнів професійних ліцеїв, студентів коледжів й університетів, усіх бажаючих (дітей, дорослих, включно з пенсіонерами) в облаштованих музейних майстернях,  які виготовлятимуть ужиткові речі та сувеніри, які можуть продаватися як на території музею, так і в партнерських крамничках. 

До урбаністичних рішень реорганізації міського ринку в історичному стилі, що знаходиться біля Луцького замку схиляються наукові співробітники Луцького музею-заповідника. До обговорення можливостей реконструкції ринку в додатковий туристичний об’єкт мають бути залучені підприємці-власники торгівельних яток і малих архітектурних форм, в яких зберігається крам, архітектори (включно зі студентами і викладачами профільних Вишів), представники міської влади, науковці-історики,  а також громадські активісти та ЗМІ. 

Звісно, більшість інновацій необхідно описати в проєкті, залучити ресурси та втілити. І  рух розвитку музеїв по Королівському шляху Європи в Україні  буде цікавим як для українців так і мандрівників з Європейського союзу. Бо, Україна стає європейським трендом. Інтерес  до історичних витоків і культурних цінностей українців зростає. Від так, необхідно бути готовими належно приймати гостей.